هل تعلم أن الطفل
1_يتذكر 10%مما يقرا
2-يتذكر20%مما يسمع
3_يتذكر30%مما يرى
4_يتذكر70%مما يقال في مناقشة
5_يتذكر90%مما يقال في مناقشة اثناء النشاط او العمل
للاسف في كتير مننا بيهتم بال20% يعني سمع بس
مهم جدا جدا ياجماعة استخدام وسائل ايضاح اثناء الشرح
كمان واحنا بنشرح لازم نعيش الموضوع قبل مانشرحه
يعني مينفعش نقول للأولاد لازم نصلي
واحنا الخدام مش بنصلي صدقوني مش هتطلع صادقة مننا
ازاي نخلي الطفل مركز اوي اثناء الشرح
نشرح بنبرات ية مختلفة
نتحرك اثناء الشرح
بمعنى اننا مثلا
لو بنشرح اي درس والمفروض نقول كلمة (وفجاة)
مش نقولها عادي لازم نعلي نا فيها ونقوله باندهاش فعلا
وكمان علشان ننبه الطفل اللى كان سرحان أو مش مركز
على فكرة جربوا الحاجات دي هتلاقو فعلا الطفل عايش القصة ومندمج فيها.
وكمان من السلبيات اللى موجودة فى شرح درس مدارس الاحد..أن الخادم يسأل الطفل ايه اللى إتعلمناه من القصة...دى قاعدة خطأ...!!!
لكن ممكن نستبدلها بسؤال
إيه اللى عجبك فى الدرس عن اى موقف حبيته واتمنيت تكون انت مكانه...مثلا
وبكدة تكون تكون خليت الطفل يطلع اللى جواه
بطريق غير مباشر
لانه هيبتدى يعبر أكتر.
1_يتذكر 10%مما يقرا
2-يتذكر20%مما يسمع
3_يتذكر30%مما يرى
4_يتذكر70%مما يقال في مناقشة
5_يتذكر90%مما يقال في مناقشة اثناء النشاط او العمل
للاسف في كتير مننا بيهتم بال20% يعني سمع بس
مهم جدا جدا ياجماعة استخدام وسائل ايضاح اثناء الشرح
كمان واحنا بنشرح لازم نعيش الموضوع قبل مانشرحه
يعني مينفعش نقول للأولاد لازم نصلي
واحنا الخدام مش بنصلي صدقوني مش هتطلع صادقة مننا
ازاي نخلي الطفل مركز اوي اثناء الشرح
نشرح بنبرات ية مختلفة
نتحرك اثناء الشرح
بمعنى اننا مثلا
لو بنشرح اي درس والمفروض نقول كلمة (وفجاة)
مش نقولها عادي لازم نعلي نا فيها ونقوله باندهاش فعلا
وكمان علشان ننبه الطفل اللى كان سرحان أو مش مركز
على فكرة جربوا الحاجات دي هتلاقو فعلا الطفل عايش القصة ومندمج فيها.
وكمان من السلبيات اللى موجودة فى شرح درس مدارس الاحد..أن الخادم يسأل الطفل ايه اللى إتعلمناه من القصة...دى قاعدة خطأ...!!!
لكن ممكن نستبدلها بسؤال
إيه اللى عجبك فى الدرس عن اى موقف حبيته واتمنيت تكون انت مكانه...مثلا
وبكدة تكون تكون خليت الطفل يطلع اللى جواه
بطريق غير مباشر
لانه هيبتدى يعبر أكتر.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق