الأحد، 3 يونيو 2012

حوار بين المسيح وشاب





حوار بين المسيح وشاب
المسيح : ليه كدا انا اتاخرت عليك في حاجه ليه بعدت عني ؟
الشاب : انت مش عارف انا ليه بقيت كدا ؟
المسيح : عارف .
الشاب : عارف اني جيت للعالم في اللفه فقير ومنطقه فقيره .
المسيح : انت جئت الي العالم في بيت بين اربع جدران فا اما انا جيت في مزود ؛ عارف يعني ايه مزود وكان الجو بارد وانا حوليه شوية قش .
الشاب : انا اشتغلت وانا صغير .
المسيح : وانا كمان كنت نجار مع يوسف النجار .
الشاب : انا كنت بنام مع اخواتي في حجره واحده .
المسيح : انا ليس لي مكان اسند راسي فيه .
الشاب : انا ليه اعداء .
المسيح : انا برضه الكتبه والفريسين صلبوني .
الشاب : انا اصحابي وحشين خاينين .
المسيح : مش اكتر من يهوذا تلميذي اللي شاف معجزاتي وفي الاخر بعني بارخص ثمن .
الشاب : انا اسف ياربي ليس لي عذرا انا الخاطي وانت ياربي اتألمت علشاني كتير . . . . . . . . علمني كيف ارتمي عند قدميك .
(( حقا انت بلا عذر ايها الانسان ))










ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق